Det skjer mye spennende hos kajakkbyggerne ved Vituddens Kanotvarv i Vastervik om dagen. Blandt annet ferdigstiller de i disse dagen min VKV 102.
En kajakk som har blitt til etter en byggeprosess på 20-30 timer. Kajakken skal på beste måte forene stabilitet og fart, sikkerhet og form.
Her en kort og meget forenklet rekapitulering av byggeprosessen:
For at kajakken skal ha gode egenskaper i bruk, er formen som brukes, materialet og arbeidet som gjøres avgjørende. Hos VKV brukes kun de beste former av stål. Høykvalitetsmateriale og høykompetente kajakkbyggere.
Steg 1 - Arbeidet starter ved at gelcoaten smøres jevnt ut i de to formene som utgjør kajakken - en høyre og en venstre del. Fargen får så tørke i minst 4 timer ved 20 grader. En skal allerede her merke seg at arbeidstemperaturen gjennom arbeidsprosessen er meget viktig for ett godt sluttresultat. Kajakkens ytre finish blir altså til i første arbeidsteg.
Steg 2 - De malede formene dekkes med glassfibervev med polyesterplast og karbonfiber av beste kvalitet. Flyttanker og festene for fotstøtter gjøres også. Lamineringen krever konstant arbeidstemperatur på 20 grader og skjer under tidspress for at resultatet skal bli bra.
Laminatet i 102 er meget tynt, og kajakken må derfor hånderes på en forsiktig og kyndig måte, da lav vekt er ett must på en slik kajakk.
På havkajakker som skal tåle mye juling og røff behandling blir selvsagt laminatet mye tykkerer for å tåle slitasje og motstå uhell av forskjellige typer. Fiberne er de samme som benyttes i vindkraftverks propeller.
Når det er sagt er det utrolig hva VKVs havkajakker tåler.
En kort periode brukte jeg min VKV Seagull Elite i fullkarbon på 19 kg som langturkajakk. Etter en lang dags padling på rundt 5-60 kilometer med fullastet kajakk, ca 40 kilo last skulle vi finne en egnet overnattingsplass i regnet. Ute av kajakken skle jeg i steinfjæra på sleip tare, og jeg landet med 100 kg full kroppsvekt momentant på bakdekket av kajakken, slik at den ble presset ned i skarpe steiner. Mine medpadlere og jeg fryktet det verste, men realistisk så var tanken "hvor stor ble hullet"? Uhellet hadde medført en god stripe i gelcoat og intet mer. Karbon Eliten er nå kun søndagskajakk da jeg har en forsterket Elite som turkajakk.
Steg 3 - De to skroghalvdelene sammenføyes med midtlaminat av glass og karbon. Alle VKV kajakker har ekstra forsterkning på sammenføyningen, og alle havkajakker fra 2003har ekstra karbonforsterkning langs kjølstripen. En bør uansett være forsiktig med å sjøsette en fullastet kajakk fra høy brygge.
Steg 4 - Når formene tas bort må alle kanter trimmes. Øverflødig fiber fjernes og kajakkroppen poleres.
Steg 5 - Farge og dekor. Som de fleste kan se er fargen og dekoret stort sett likt på alle VKV kajakker. Skroget er stort sette hvit med blå eller svart midgående dekorlist og cockpitt. Kajakker med hvit skrog er meget synlige på sjøen under alle forhold, på grunn av den gode kontrasten fargen gir. Dette også når sjøen bryter. Ingen kajakker er så enkle å oppdage som en VKV eller en annen kajakk med hvit skrog på sjøen. Dette er gammel visdom, se bare på fyr og lykter langs kysten. I tillegg er hvit en farge som er meget UV-bestandig. VKV leverer imidlertid også kajakker i hvilken farge som en måtte ønske.
I og med at 102 skal brukes på Lutsivannet der båttrafikk ikke utgjør en trussel, så valgte jeg å få kajakken som dere ser i fargekombinasjonen grå/svart.
Direkte etter malingen etterherdes kajakken i ett døgn i 30 graders varme.
Steg 5 - Montering og kvalitetskontroll. Kajakken kommer til Ingvar etter ca to til tre uker etter ytterfargen ble penslet i de to tomme formene. Ingvar monterer ror, fotstøtter/pedaler, sits, luker og rigg avhengig av kajakkmodell.
Alle kajakkene fra VKV må tåle Ingvars følsomme hender og gode blikk. I kominasjon med selvpålagte strenge kvalitetskrav er dette kvalitetssikring av ypperste merke, og som sikrer alle VKV brukere kajakker som gir utrolig mye padleglede i generasjoner.
Jeg har enda til gode å se en annen kajakk som er like sjøsterk og med like god kvalitet og sikkerhet som disse kajakkene. For å si det med ett tidligere utsagn fra Klättermusen (fritt gjenngitt); "Details are everyting". Hos VKV er dette filosofien som preger både produksjonen og produktene.
Ta feks riggen på havkajakkene - i særklasse den mest solide der hvert feste tåler en belastning på over 250 kg i kombinasjon med Dynemaline som er 3 ganger sterkere enn andre nylonliner, gir en trygghet under røff padling - en kan stole 100% på at kajakken fungerer, også under vanskelige padleforhold.
I VKV 102 er selvsagt mye stabilitet tatt ut, for å øke farten, og "min" kajakk er optimalisert for en padler med vekt rundt 60-80 kg.
Kajakken er med tanke på meg karbonforsterket i cockpitt, og er derfor en forsterket utgave, slik at jeg som nå veier 101,3 kg kan prøve den uten å ødelegge den. MEN Kåre mente jeg først måtte ta fastemåneden/våren på alvor før jeg begynner å fikle med kajakken. Det kan jo være at dette blir en kajakk kun til barna.
Uansett skal en ikke legge for mye vekt på kajakkdekket dersom en skal bade med kajakken - cowboyentring bør derfor utgå for de fleste med denne kajakken. Løsningen er å drive/svømme til land og forsiktig tømme kajakken liggende i vannet, aldrig løfte i cockpittkant med vannfylt kajakk eller å ta den på land med mye vann i skroget.
Kajakken har også innebygde flytetanker, noe som gir økt stivhet i skroget,og det er anbefalt noen ekstra poser når ungene padler den. Kajakken er også sensibel for trimming og skal visstnok ikke ha for mye vekt fremme. Dette blir spennende.
Her er det ferdige resultatet med de to fornøyde kajakkbyggeguruerne - Ingvar og Kåre.
Og hva ble vekten på denne forsterkede 102? 11,4 kg med sits er en super vekt.
For egen del og for guttene har det vært kjempespennende å følge bygingen av 102, og vi gleder oss til testtur, men det må bli litt varmere i vannet!
Hur går det med 102:an? Fungerar den fortsatt bra?
SvarSlett/Rasmus/Malmö
Hei - ikke noe galt med 102an. Verre med piloten:-) Har dessverre ikke blitt brukt på noen år og er åpen for forslag til å få den mer i bruk.
Slett