torsdag 18. august 2011

Forebyggende skuldertrening for padlere

Det er ikke uvanlig at padlere fra tid til annen overbelaster kroppen og da særlig armene og skulder. I tillegg til å redusere belastningen er det mulig å forebygge overbelastning gjennom opptrening av muskulatur.

Jeg har fra tid til annet hatt skulderproblemer og mobile ledd. Har derfor fått meg ett enkelt treningsopplegg som jeg skal forsøke å benytte meg av fremover for opptrening av muskulatur som ligger rundt skulder og aksel.

Det er snakk om enkle øvelser der jeg bruker ett gummibånd for noen av øvelsene. I følge instruksene skal jeg gjøre 3*10 hver dag eller så ofte jeg klarer, kanskje 2 ganger i uken til og begynne med avhengig av tid og hvordan det kjennes. Uansett skal det trenes med måte og stoppe dersom en kjenner smerte.

Seriene kan økes til 3*15, 20 osv. etterhvert som det kjennes bra. Det som er bra er at gummibåndet ikke tar stor plass og kan brukes praktisk talt over alt. Er normalt ikke flink til å følge treningsråd så jeg får se hvordan det går etterhvert.

Her er øvelsene:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar