fredag 29. april 2011

Fremgangsmåte for padding av VKV kajakkene

Noen padlere gir inntrykk av at VKV er en kajakk som ikke kan rulles. Det er latterlig og selvsagt ikke korrekt. VKVer er også normalt raskere og mer leken pga skrogform, enn en gjennomsnittlig brittisk kajakk. Å kunne rulle VKVen kan derfor være meget praktisk.


Selve VKV kajakk rulles som andre kajakker, men som alle raske turkajakker med medium høyt fribord for tørr gange og god lastekapasitet så kan en ikke legge overkroppen bakover på bakdekket av kajakken – noe som uansett er en dårlig rullemetodikk, spesielt dersom en må rulle på grunne områder for eksempel på/ved brott og i nærheten av strender. Å rulle slik er ikke vanskeligere enn å legge seg bakpå dekk, det er bare anderledes.


Dessuten er sitsen i VKVen i de fleste tilfelle ikke klargjort for rulle, og bør/må derfor tilpasses.


Padding tilpasningen er imidlertid en enkel, rask og billig sak å ordne.

Sitsen i VKVen er designet for optimal fremdrift og komfortabel sittestilling over lange padlestrekk. Benyttes VKVs fibersits, som er den optimale kajakksitsen merkeuavhengig, så kan en risikere å skli ut av rulleposisjon, slik at rullen blir vanskeliggjort. Dessuten, kanskje det viktigste er at rulle med denne sitsen medfører en meget stor belastning på selve innfestningen av sitsen, og bør unngås med mindre rullen sitter 110%.

Jeg ønsker å ha en rullbar kajakk, samtidig som optimal sittestilling for ergonomisk gode fremdriftstak og lange overfarter ivaretas. Løsningen er og padde kajakken med minicell eller lignende materiale.

Jeg bruker en minicellblokk type Minicell Kayak foam 30x60x7,5cm.

Du må beregne en slik blokk til Eliten (Seagull). Koster 300 NOK hos Ut i Naturen i Stavanger. Du har nok en forhandler i nærområdet som har en slik blokk eller tilsvarende.

Jeg har imidlertid laget dette som en permanent ordning, og brukte da litt tid på å finne optimal sitsposisjon før jeg ”låser” den fast. Erfaringsmessig kan det være en fordel å skyve sitsen noe fremover i kajakken (gjelder Seagullmodellene). Minicellbitene tilskjæres og limes fast i VKVen med kontaktlim som kan kjøpes i en malerforettning eller lignende. I Stavanger kan en kjøpe kontaktlim i ”løsvekt” hos malermester B. Vormestrand!

Dette gjør at paddingen sitter godt fast! Grunnen til at jeg vil ha dette som en permanent innrettning er jeg vil kunne rulle kajakken dersom det skulle bli behov for dette på langtur. En kan selvsagt montere dette mer ad-hoc for rulletrening/rockhopping eller lignende. Vær da forberedt på å miste deler av paddingen.

I tillegg til selve innfestningen av sitsen har jeg tatt ut VKVs ”knestøtter” og erstattet disse med ”knestøttene” som er Padz Hofte pad (hoftestøtte i minicell kayak foam). Knepadsene/Hoftepadsene kjøpte jeg hos Godt Tur Norge AS i Bergen.


Knepadsene er plassert slik at knestøttene holder kneene på plass under dekk og at en kan bruke kneet aktivt i rullen. Jeg har skåret bort deler av disse (når de er montert) for å få plass til kneene i mellom cockpittåpningen - slik jeg liker å padle.

På langtur har jeg minst to/tre sittestillinger som jeg varierer mellom for å kunne sitte opptil en 10-12 timer i kajakken ila en dag.

Fikk også plass til 1 stk nødrakket bak sitsen som ikke kommer i konflikt med ryggen.

Når dette er på plass er kajakken klar til rulle og lek!

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Enig, med litt trening går rulla greit, med VKV'n.Selv om den er litt mere krevende en de fleste andre kajakker. Likte dine kneputer, så nå skal det tilpasses og limes.

    SvarSlett
  2. Hei trønder, har nå brukt denne løsningen i snart ett år, og blir mer og mer fornøyd med tilpassningen. VKVen kan fortsatt brukes til mosjonspadling selv om en når en ønsker kan ha fullkontakt med kajakken.

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg har en VKV Anita og synes at jeg satt litt løst i setet. Kjøpte minicell og tilpasset padding som vist i artikkelen. Etter første tur ca. 4 timer mistet jeg all førlighet på oversiden av lårene på begge bena. Dette har vedvart i 6 uker.. Vil derfor advare alle som vil gjøre det samme om å være forsiktig og ikke feste paddingene for tett så presset blir for stort.
    Fant en artikkel på nett som kan være årsaken: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hjerne-nervesystem/nervus-cutaneus-femoris-lateralis-lesjon-2448.html

    SvarSlett
  4. Hei John, og takk for at du deler dine erfaringer! Det var leit å høre at du har fått problemer som er utløst av padling. Padling etter mine begreper skal gi økt helse, ikke ødelegge den. Min artikkel er i først rekke rettet mot Seagull kajakkene, ikke mot Lisa og Anita. De har en annen cockpitdesign. Jeg har padlet både Lisa og Anita og ut fra det vil jeg si at den beskrevne modifikasjon ikke passer særlig bra for disse kajakkene. Dessuten er det viktig å understreke at jeg ikke sitter med kne under paddingen kontinuerlig, utelukkende ved rulle eller behov for bedre kajakkontroll. Håper du får tilbake førligheten og at du ikke får noen permanente skader.

    SvarSlett
    Svar
    1. Smaavoll, takk for det. Det går seg nok over etterhvert.
      Det skal sies at jeg opplevde Kajakken helt annerledes med hoftestøtte. Det å få kontakt med kajakken førte til at jeg hadde mye bedre kontroll og følte meg tryggere i kajakken. Bølger og vind ble plutselig ikke noe å bekymre seg for.
      Jeg har ikke gitt opp paddingen men skal tilpasse den så jeg ikke sitter så trangt i setet.

      Slett