søndag 29. januar 2017

Søndagstur til Litle Teistholmen med Cobolt Kayaks Origo

Da ble det en flott søndagstur sist helg med Stavanger Kajakklubb fra Sandvigå til Litle Teistholmen for lunsj. 10 padlere i flott vintervær og totalt rundt 17 kilometer. Ikke så mye å si om turen utover at det var en veldig hyggelig tur - egentlig slik det bruker å være....



Jeg lånte klubbens "norske" kajakk - Cobolt Origo som er en flott og rask kajakk - 560 lang, 52 cm bred og veier ca 25 kg avhengig av utførelse, med ca 285 liter lasteplass (forran og bak).

Jeg har tidligere padlet Cobolt Mentor som er en noe mindre modell, men har mange likhetstrekk. Cobolt Sibir er en større expedisjonskajakk, samt Cobolt Interceptor som var en rask turkajakk.. Tror dette var hele modellrekken til Cobolt Kayaks, som hadde tilhold i Horten og var hjertebarnet til Jarle Krabbe. Slik jeg forstår historien ble kajakken produsert litt her og der, blandt annet av Nelo i Portugal, som var kjent for variabel kvalitet på kajakkbyggene.

Vil nok si at Origoen og Mentoren er de beste "all-round" turkajakkene for hhv stor padler og mellomstor/liten padler.

Stor cocpitt, som passet trekket til VKV Offsh. Elite. Gode knestøtter som er ypperlige for rulle, men litt for trang til å kunne sitte med knær samlet for gode fremdriftstak. Jeg satt godt i det integrerte setet i glassfiber,  men setet flyttet seg sideveis ved god kanting av kajakken, og burde nok stives opp noe. Sitsen kan da den er integrert i cocpitten heller ikke justeres fremover eller bakover ved behov, slik VKV kajakkene kan.

Jeg har litt store føtte (str 46) slik at jeg måtte ha pedalene litt lenger fremme slik at jeg ikke fikk skikkelig fraspark ved padling. Kajakken har forøvrig veldig gode pedaler som kan enkelt justeres sittende i kajakken.
Da jeg ikke fikk skikkelig kontakt med pedalene, ble jeg sittende å sparke litt i løse luften, og fikk derfor kjørt magemuskulatur mer enn vanlig. Jeg brukte heller ikke roret selv om dette er en typisk rorkajakk. Skal jeg være skikkelig kritisk, synes jeg det er synd at de flott linjene kajakken har sett fra cocpitt skjemmes av den store gummiluken i front. Tipper at de svekker skrogstyrken dette punktet.

For flere omtaler av origoen se her:
http://isaksens.blogspot.no/2011/03/brukeromtale-av-cobolt-origo.html
https://berntsturer.wordpress.com/2013/07/19/er-en-kajakk-en-kajakk-eller/
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51363
http://lenesintur.blogspot.no/2012/05/norge-pa-langs.html

Da disse kajakkene ikke er mainstream hos resten av den padlende saueflokken, kan en få tak i fine eksemplarer for en veldig billig penge - ca 10 000,-, noe som er fantastisk mye god kajakk for pengene. Dessuten designet av en Normann, selv om noen av eksemplarene hadde sine kvalitetsproblemer.

Alt i alt en kjempeflott kajakk som ga topp padlefølelse, spesielt når det var litt bølger. Tommel opp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar