onsdag 16. mai 2018

VKV Composite - Perfection Through Experience


Som kjent for leserne av bloggen har jeg padlet disse fantastiske kajakkene i over 20 år, som etter min mening blir bedre for hvert år som går. I Norge har vi i flere år vært uten forhandler av disse kajakkene, som trives best på tur - korte som lange.


Selv om det er en og annen brukt VKVer å få på bruktmarkedet, er de ofte i eldre utførelse, uten de oppdaterte løsningene som finnes på dagens VKVer. Men en brukt kajakk fra VKV er uansett en meget god kajakk i tidløst design, men da uten de revolusjonerende fotpedalene, og ergonomiske sits som bidrar til å utvikle optimal fremdriftsteknikk, og gjør timelange padleturer til en lek.


Som kursholder og (hyper;-) aktiv padler ser jeg både gode og dårlige løsninger der ute. Som entusiast ønsker jeg å bidra til økt utbredelse av VKVs kvalitetskajakker, med markedets beste og mest holdbare løsninger. Dette basert på langvarig og hard bruk som turkajakker i klubbsammenheng.


Pris er jo alltid en faktor ved kjøp av kajakk, og dersom dette er ett viktig kriterium som kjøper, forran kvalitet, gode og holdbare løsninger som fremmer god fremdriftspadling, er nok ikke en kajakk fra VKV den rette kajakken. Markedet oversvømmes av billige kajakker, så her er det bare å velge.


Jeg ønsker primært å rette meg mot erfarne padlere som vet hva de skal se etter, og som verdsetter kvalitetene til kajakken, både byggemessig, tur- og padlemessig.





VKV kajakker er bygget i Sverige på Vitudden i Västervik med lokale underleverandører. VKV har et grunnleggende utvalg av håndlagde kajakker, og har muligheten til å bygge og tilpasse disse til individuelle krav. Jeg har feks valgt karbonforsterket glassfiberskrog til min turkajakk.


Dersom du ønsker å vurdere en kajakk fra Vitudden Kanotvarv (VKV) har jeg flere varianter til utprøvning. Både K1 og K2. Send meg en melding dersom det er av interesse.

Link til modellene fra VKV: http://www.vitudden.com/kayaks/overview/category/vkv

Test av VKV Seagull Ocean (den største av Seagullmodellene): http://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-havkajakk-3430324

2 kommentarer:

  1. Instämmer i vad du skriver! Själv har jag en begagnad VKV Offshore från 2004 som det dessutom har gått att uppdatera med nya karbonsitsen, de nya smarta styrpedalerna o släprodret är utbytt mot det rejäla o praktiska rodret som går att fälla upp på aktern. Vituddens Kanotvarv hjälpte förstås till med mycket av detta. Roderbytet gjorde jag själv.

    SvarSlett
  2. Hei, ja det er fullt mulig å oppdatere en eldre modell fra VKV med de nye pedalene og den glimrende sitsen. Er litt usikker på om det er mulig å oppdatere med automatisk linejustering også. Kult at du liker det oppfellbare roret. Jeg foretrekker sleproret. Uansett kjekt at en kan velge sitt eget favorittror, og ulike tilpassninger på kajakken etter egen smak og behag.

    SvarSlett