Jeg tok derfor i høst kontakt med Kåre Ankervik på Vituddens Kanotvarv (VKV) for å høre med han. Kåre foreslo at vi skulle høre med Ingvar Ankervik om ikke det kunne produseres en miniserie med VKV 102 i glass/karbon da det var flere som ønsket en 102.
Rett før jul fikk jeg positiv beskjed fra VKV, med spørsmål om jeg ville ha 102 i grå/svart eller hvit/svart. Etter en kort rådslagning med guttene kom vi fram til att fargekombinasjonen grå/svart hørtes spennende ut, og vi gikk for den.
102 stålformene ble funnet frem og erklært i orden etter å ha ligget ubrukt siden siste 102 så dagens lys i 1983 dvs for nesten 30 år siden.
VKV bruker vinylester som bindemiddel i sine havkajakker, slik også på 102. Stoffet er mye mer elastisk enn vanlig polyester. I tillegg produseres kajakkene i vev av multiaksial glassfiber og karbon.
Unikt for VKV er at de støper en babord og en styrbord halvdel. Delingen av skroget er med andre ord vertikal midt på kajakkskroget og det geniale er da at cockpittkanten er endel av skroget. De fleste andre kajakkprodusenter velger å sette sammen båtene ved at dekket monteres til skroget, og cockpittkant skrus eller limes fast, noe som er en billigere og langt dårligere løsning.
Her kan en se innfestningen til sparkebrettet og rormekanismen. 102 blir som 101produsert med sparkebrett i aluminium og styrepinne i tre.
Så sammenføyningen av de to skrogdelene.....
nesten ferdig.....
Alle bilder tilhører VKV/Kåre Ankervik.
VKVs produksjonsmåte gir markededs mest solide, holdbare og problemfrie skrog og cockpitring.
Hvor mange ganger har en ikke sett medpadler som plutselig står med cockpitkanten i hånden eller at cockpiten gradvis fylles med sjøvann av overskyllende bølger. Desverre alt for mange ganger. Slike alvorlige problemer finnes ikke på VKV kajakkene!
I produksjonsmåten og kvaliteten på arbeidet ligger også hemligheten bak VKVs unike kajakkgaranti, der de som eneste kajakkprodusent gir livstidsgaranti på havkajakkskrogene. I tillegg gir produksjonsmåten en fin kjøllinje som bidrar til rettningsstabilitet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar