torsdag 30. desember 2010

Siste padletak i 2010


Følte meg klar for en skikkelig tur i dag, og satte kursen mot kajakklageret i Sandvigå etter noe jobbing. En tur på egenhånd er fint innimellom. En kan bestemme litt mer selv, som tempo og turlengde. Jeg hadde lenge tenkt på en skikkelig dagstur, ikke disse 20 km turene.

Hadde derfor funnet frem den nyreparerte Epic midwing, og tok med trepinnen på fremdekket, noe jeg normalt aldri gjør pga alle de problemer det kan medføre dersom det bli sjøgang, men pga fine forhold testet jeg det.

Det gikk litt fort når jeg rasket med padlesakene, så matpakken og porselenkruset var glemt igjen hjemme - fikk greie meg med restene av julekakene som skulle vært spist 2 juledag og kaffe fra termoskopp.

Satte kurs nordover rundt Hundvåg. Ikke en krusning og ca 1-2 røde grader og tåke/ meget lavt skydekke. På østsiden av Langøy blåste det opp en ca 5-6 sekm motvind, og jeg måtte passe meg for den tette båttrafikken ble derfor liggende å vente en 10 min. på ferjen fra Tau, og klarte å smette over nordøst for Lindøysundet mellom MF Bjørnefjord og Flor og Fjære katamaranen fra Rødne.

I motvind padlet jeg opp forbi Litle- og Store Teistholmen, Tingholmen, Vier inn til Aspøy der jeg inntok en kopp kaffe og ca ti sirupssnipper sittende i kajakken før jeg rundet Aspøy og satte kursen tilbake. Vinden hadde løyet i det jeg passerte.





Det var da begynt å bli enda mørkere enn tidligere, og vinden hadde snudd - så motvind tilbake også, men det viste seg at det ga seg etter en time og det ble helt oljeblankt.


Med det lave og tette skydekke, det blånende lystet og stillheten, ble det en trolsk og magsisk padletur rundt Usken og gjennom Vågen der jeg traff Antony Gormleys siste skulptur i "Broken Column" som speilet seg i vannet.

Jeg tok de siste padletakene i 2010 over til Sandvigå.

Det ble 46 kilometer sammenhengende padling der jeg så både sel og ørn. Det var også godt å komme seg i dusjen og få varmen tilbake....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar