torsdag 20. januar 2011

Vintersvømming med kajakk

På forrige kajakktur ble det anledning til å teste hvor effektiv tørrdrakten kan være. Sjøtemperaturen var på ca 3-3,5 grader.

Jeg startet i sjøen ca 170-180 meter fra land, og med kajakken på slep drev/svømte jeg med bølgene inn til land. Det blåste ca 12-13 sekm vind med ca en meters bølger i retning land.

Tørrdrakten var en Ursuit AWS Gore-tex og Ursuits deilige balaklava, vest og spruttrekk, samt Kokatat Nomad støvler på beina. Ursuits hansker på dekk. Under tørrdrakten hadde jeg Janus Black Wool underdel og Brynje Arctic topp og tjukke ullsokker på føttene.


I god medvind/sjø tok det ca 15 minutter å drive inn til land. Jeg var varm hele tiden på kroppen og kun litt kald på fingrene på slutten. Det var ikke nødvendig med poogies eller hansker, men det var nok pga at det var ca 8 grader i luften og fingrene ble snart varme etter litt arbeid med pumpen.

Dersom dette hadde vært en "skarp" situasjon hadde neoprenhanskene gått på med en gang da risikoen med å miste gripefunksjonen kan være fatal. Når en også vet at kontoll over hendene i slik situasjon skjer relativt raskt vil det være ett must å ta hanskene på så raskt som mulig.

Jeg oppbevarer disse i den praktiske lommen på låret slik at hanskene alltid er med også om jeg skulle miste kajakken.

Og så snart en satt i kajakken igjen, var det å finne en morsom bølge og surfe videre, så en ble enda varmere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar