lørdag 5. februar 2011

Årets første stormhelg - saltsmak i kajakken


Rogaland lørdag: Natt til lørdag søraust liten kuling 12. Regn eller sludd, snø i høyden. Fra lørdag morgen vestlig sterk kuling 20 eller liten storm 22, kan hende kortvarig full storm 25, om ettermiddagen minkende til stiv kuling 15.

Fergene mellom Stavanger og Hirtshals ble innstilt. Bilturen mellom Stavanger og Bergen ble halvannen time lenger, da fergeleiet i Mortavika måtte stenge på grunn av sju til åtte meter høye bølger i Boknafjorden.

Vi ville ut å smake på stormen. Når vi startet ut fra båthavnen i Kvernevigå sto vinden rett på. Vinden kom inn fra Sør-sørvest til Vest, og var utrolig sterk!

Det var vanskelig å padle fremover og det ble full konsentrasjon for å holde seg oppreist. Kombinasjonen kjempebølger og sterk vind gjorde padlingen krevende, særlig når vi skulle snu og få surf tilbake til land. De fleste bølgene ble for krevende å ta bilde av men noen ble det dog. Det var ett poeng å holde litt avstand til land da det kokte skikkelig, og sjøsprøyten gikk høyt over moloen i båthavnen.

Desverre ble ikke vinden opp i det som var lovet, men kanskje sterk kuling - ca 15-16sekm, men nok vind til at padlingen ble lærerik og morsom, og det er lenge siden jeg har vært med kajakken i så store bølger.

Litt utpå dagen avtok vinden og bølgene. Vi ble da betydelig tøffere og vi satte igang med diverse stunt. Blandt annet å surfe på undervannsskjær, og jeg fikk en skikkelig dårlig timing og rett oppå skjæret fikk jeg en dumpende bølge på ca 1 meter som ga meg en skikkelig omgang i trommelen - når det første sjokket hadde gitt seg så var det morsomt.

Vi tok flere ruller, sculling og kameratreddinger, og hadde det på mange måter kjempefint, selv om jeg ble litt sliten.

5 kommentarer:

  1. Herlig historie og flotte bilder, misunner dere de forholdene ja

    SvarSlett
  2. Fine forhold, Kjell! Eg hadde også planlagd ein tur utpå i dag. Det skulle blåse sterk kuling frå vest, i følgje yr. Eg vakna opp til snøfiller som dalte lett i den lette brisen. Ingen bølgjer utpå. Skikkeleg skuffande..
    Trur yr.no treng litt meir eksakte dataer?

    SvarSlett
  3. Enig Odin - yr.no melder systematisk for høy vindstyrke - i alle fall i Stvg. Min hypotese er at de legger konservative vurderinger til grunn når de tolker værdataene og melder heller for høy vindstyrke enn for lav, i forhold til det som er reelt. Feks i dag hadde meldt opp i 10 sekm og det ble maks 6 og avtagende til 2-3 sekm...

    SvarSlett
  4. Fina bilder och kul läsning! Friskt värre! Det är långt till öppet vatten här!

    SvarSlett