fredag 5. mai 2023

5* Padling rundt Utsira - Øya i vinden

Har hatt en drøm om å padle rundt Utsira siden 2000 tallet, og sist helg ble turen endelig realitet.

Utsira er en øy som ligger ca 15 km vest for Karmøy i Rogaland fylke. Øya ligger eksponert for vind og bølger, særlig fra sør, vest og nord. Utsira er en av Norges minste kommuner i antall innbyggere, men større i areal en naboen i sør Kvitsøy. Når vi var der sist helg var det 206 innbyggere iflg ordføreren som vi fikk en prat med under besøk på land.

Turen startet med en melding til Sindre som bruker å være klar for gøy padleturer. Også denne gang. Vi samkjørte til Ytreland som ligger rett vest for Kopervik, hovedstaden på Karmøy. Der sjøsatte vi og satte kursen gjennom Vea, før vi padlet ut i havet med kurs for Utsira. Selv om det var litt overskyet hadde vi visuell kontakt med øya hele turen. Kompasskurs var rett vest. Laber bris fra sørvest, bølger på 60cm -1 meter på det meste. Været var kald og det var ca 5 + grader i luft og vann.

Turen over var helt grei og tok nøyaktig 3 timer fra siste skjærgård på Vea til vi kom til Sørvågen og til Kvalvikvågen der vi tok i land på vågens vestlige side, der det også var gode teltplasser rett ved siden av øyas tursti; Vikingrunden.

Vi tok Vikingrunden langs øyas vestside langs gamle vestlige bosettinger fra folkevandringstiden og tidlih vikingtid til Fyret, som er Norges høyeste beliggende fyrlykt 78,2 meter over havet. Vi ruslet tilbake til teltene og tok en tidlig kveld. Godt å krype i dunposen i teltet som tålte vinden godt. Vinden økte på ila kvelden til frisk bris/liten kuling med kast godt over 15 sekm fra Nordvest. Samme vinden fortsatt på lørdag, men solen var oppe. Det gikk endel regn og sluddbyger i området, men fint og varmt i le og i solen innimellom. Vi tok turen til Jokeren og kaien i Sørvågen før vi gikk runden rundt og så på gatekunsten som det finnes ganske mye av på øya. Vi gikk innom øyas bakeri som ble nedlagt i 1967 og til Nordvågen.

Vi fikk oss en god middag på restauranten, god lokalprodusert burger med Lervig pils gjorde godt. Burgeren var bedre enn den jeg fikk servert på Michelinrestauranten på Fjæderholmane i Stockholms skjærgård. Det sier litt om nivået. Verten var også veldig trivelig og samfunnsengasjert. Ordføreren med flere holdt på å grave frem en gammel igjengrodd bekk. Dette synes jeg utrolig bra. Endelig noe arbeid fra den kanten, ikke bare prat. Godt eksempel og forbilde. Det så ut som de koste seg like mye som vi gjorde.

På søndagen padlet vi rundt Utsira på vestsiden og nordsiden før vi runnet rundt til østsiden og tok en matpause i Bekkjarvika. Selv om vinden hadde avtatt var det endel gammel sjø fra dagen før. Signifikant bølgehøyde var 2,5 meter og gode havsvell. Det ble derfor litt snirkling rundt for å unngå grunner der svellene brøt. Kystlinjen på vestsiden er umulig å komme inntil i slikt vær. Vi holdt derfor god avstand til øya og holdt oss noen hundre meter utenfor. Fra Bekkjarvik tok vi veien rett øst og krysset over til Ytraland tilbake til bilen.

I retrospektiv er dette en av de flotteste kajakkturen jeg har tatt ever. Kanskje kryssingene over fra Sverige til Finland, kryssingen fra Lofotodden til Værøy og noe padling på utsiden av Vesterålen kommer opp til denne turen. Alt i alt en svært vellykket tur på mange måter, i tillegg til en fantastisk padletur. Padling blir ikke bedre enn dette.