onsdag 22. desember 2010

I ett vinterlandskap med kajakk

Vintersolverv, den mørkeste dagen i året? På en måte, men i Stavanger var landskapet dekket med sol som lyste på ett fint lag med lett og tørr snø, en riktig flott vinterdag med mange spennende farger.

Lite vind gjorde det til en lett sak å ta turen ned til kajakklageret i Sandvigå for å sanke de siste kilometerene for å passere 1700 km hitill i år. Jeg padlet via Engøysundet, for å krysse over Straumsteinsundet. Midt i sundet lå det en kobbe å kikket nyskjerrig, men forsvant da MF Ullensvang kom fossende.

Ved Marøyene lettet det en ørn, sannsynligvis en havørn, som landet på Litle Marøy. Det blåste litt fra sør og det kom endel bølger ut fra Gandsfjorden og med en 5-6 minus tok jeg på poogisene, men var varm i resten av kroppen i og med solen varmet greit så lenge jeg var i bevegelse.

På "bayen" på Litle Teistholmen var det le for vinden, men ikke sol, så jeg nøyde meg med å ta i land for å justere pedalene som var litt for langt fremme. Jeg merket det på høyre ankel at den ikke likte feilinnstillingen.

Fire sirupssnipper og en kopp varm kaffe, gjorde susen før jeg fortsatte rundt Vassøy og Hundvåg for å få noen ekstra kilometer på vei tilbake til Sandvigå.
Det begynte å bli ganske mørkt når jeg la til på bryggen og nesten 30 kilometer til på loggen.

Totalt utpadlet distanse er nå 1706 km, og det er fortsatt noen dager til nyttår, men det får bli evt. bonus.

1. Gratulerer med de fullførte 1700 km. En bragd som mange, inkludert meg selv misunner deg.

Neste år skal jeg satse på 170 km ;-)

2. Takk for det Frode. Målingen av distansen er selvsagt ikke det sentrale, men en morsom biaktivitet til selve padlingen. Har padlet mange år og km uten å føre statistikk, og padlingen var like bra uten distansemåling. Skal legge ut padlelogg i Sandvigå for 2011.

3. Steike, 1700 er langt! Gratulerer!