tirsdag 14. oktober 2014

Finnøy til Tungenes i oktober


Noen feriedager kan være greit å ha på lur, for noe overraskende ble det noen flotte dager midt i oktober. Jeg fant ut at en padletur fra Finnøy, nærmere bestemt Steinesvågen via Rennesøy og Fjøløy til Tungenes var en passende ettermiddagstur hjem. Sol og klart vann så tidlig på høsten- jeg så bunnen nesten sammenhengende fra Vignes til Vignesholmene - fantastisk herlig. Var ikke klar over at det var så grunt over, men sikten var nesten 20 meter. 


Mye spennende å se langs ruten, en flokk med bønder som var ute å hentet villsauene på Vignesholmene ga litt underholdning når sauene var litt motvillig lot seg drive mot den ventende småbåten. Havørnen voktet meg når jeg passerte Ertøya med kurs mot Mortavika.

Endel nyttetrafikk underveis gjorde at jeg måtte avvente kryssing.


Langs nordsiden av Rennesøy og Klosterøy er det mye grunner og det kommer inn endel tungsjø fra havet så en bør følge med hvor en til enhver tid har kajakken dersom en vil unngå overraskelser i form av sjø som plutselig reiser seg.  I går var det relativt stille og flott.
Fjøløy fyr i sikte og en velfortjent strekk på land. Nøt ettermiddagssolen i solveggen på naustet i vågen. Slo av en prat med bonden som var ute å luftet gråtass.
Satte så kursen rett over byfjorden til Tungenes. Selvfølgelig satte Fjordveien (ferjen til Kvitsøy) kurs rett mot meg når jeg var kommet nesten over, men ingen dramatikk i det, det var bare å sette kursen mer mot sør så gikk det supert.



 Fremme og fortsatt sol og fint.
 Ruten målt med min Suunto Ambit.
Turen tok nøyaktig 4 timer og da hadde jeg padlet 27 km inkludert noe ventetid på kryssende båttrafikk. En flott tur.

3 kommentarer:

  1. Flotte bilder :) Såpass høy fart klarer ikke jeg å holde i min Romany i 3 mil jaffal (litt imponert nå...)

    SvarSlett
  2. Takk Sygni, snittfart ble 6,8 km, holder normalt ca 7 kmt med Romanyen, men den er uansett ikke blandt de raskeste, men rask nokk;-). Til sammenligning padler jeg i samme tempo 1 - 2 kmt raskere med VKV Seagull Elite dvs mellom 8,0 til 9 kmt under tilsvarende forhold. Synes det av og til er motiverende å logge farten og distansen, selv om det viktigste er å ha en flott padletur:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får bare jobbe mer med fremdriftsteknikken da mao ;) Og kondisen...

      Slett