søndag 6. desember 2015

En padlers ønskeliste


Da er det dags for å handle julegaver, noe som ikke alltid er like enkelt. Jeg tenkte derfor å gi noen tips for de som ikke padler aktivt selv, men som har en padler som mottaker av gaver.
Gaveforslagene er i ulike prisklasser basert på erfaring med ulikt utstyr og hva jeg tenker jeg ville ønsket meg dersom jeg ikke allerede var i besittelse av dette utstyret allerede. Har særlig fokus på padling gjennom vinteren og fremover mot sommeren da vannet er kaldt. De fleste forslagene tar derfor høyde for nettopp padling i den kalde årstid.


1. Hansker:

En god hanske er en som varmer og har godt åregrep, samt ok holdbarhet. Det er alltid lurt å ha flere par med på tur. For bytte underveis. Det er hansker i neopren som fungerer i min verden og de lukter spunk dersom de ikke tørkes ordentlig. Må skylles i kaldt vann og vrenges for tørking innvendig først. Dersom lukten blir for gal legges de ett døgn i fryseboksen før de skylles og tørkes. Jeg padler ikke langt med hansker. For meg er hansker ikke velegnet for padling over distanse, mer til lek og rulling. Til turpadling anbefales poogies.

Ursuit hanske: førstevalget, finne sikkert mye bra, men disse virker.

Ursuit Hette - vinner ingen skjønnhetskonkurranse men er sykt behagelig når snøbygene driver.

Poogies er førstevalget i vindfullt og kaldt vær: Finnes i ulike materialer alt etter forholdene. For de fleste holder det med nylonpoogies som finne her.


2. Tørrdrakt:

Tørrdrakt er en viktig sikkerhetsfaktor. Anbefales for sikrere og mer komfortabel padletur. Kan også brukes til langturskjøyter og annen aktiviteter ved fuktige forhold.

Her er en modell som fungerer bra til både lek og rulle, samt turpadling og som ikke gir lateksallergi. Kvalitetsprodusent i Norden. Da får du med hansker og hette som anbefalt over.


3. Øreplugger:
Til rulle i kaldt vann noe det i denne sammenhengen stort sett er året rundt. For å unngå diversear og svimmelhet ifbm rulletrening.

Proplugs nå på tilbud: Anbefales!


4. Slepetau:

Alt for mange padlere padler uten slepetau. Det er en stor feil. Alle padlere bør være utstyrt med slepetau. Jeg har hatt Jeff Allens prototype og her er produksjonsmodellen. Anbefales!

Slepetauet har flere funksjoner enn ett "vanlig" slepetau. Det har også ett tykkere tau som ikke vaser like mye som andre liner. Viktig detalj!


5. Vanntette padlesko med høyt skaft.
Gjør som inuittene - bruk mukluk. Selv om en bruker tørrdrakt er det viktig med vanntette sko med høyt skaft slik at kaldt vann ikke blir liggende mellom tørrdrakt og sko. Med disse skoene klarer en å vasse i land fra strand uten å bli bløt. Det anbefales å bruke en stor størrelse slik at en får plass til tykke ullsokker i skoene. Kan kjøpes her. Se min test av disse her

6. Undertøy:
Janus Black Wool - Mitt favoritt undertøy fra Indre Arna. Fantastisk under tørrdrakten eller i soveposen. Kan kjøpes på Coop Obs eller Sparkjøp.

7. Termos:
Thermos Light and Compact termos fungerer veldig bra. Holdbar og holder vannet/kaffe varmt lenge. Kan kjøpes her.

Dette er selsvagt en høyst subjektiv liste og det er bare å komme med flere gode forslag i kommentarfeltet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar