tirsdag 4. oktober 2016

Formiddagstur fra Jåttåvågen til Finnøy i kajakk


Selv om det har vært mye varmt vær i Stavanger siste måned har det blitt lite padling. 16 dager med over 20 grader i september burde normalt resultert i endel fine padleturer. Den gang ei.

Det nytter ikke å gråte over spilt melk, og NÅ er det kjempeflott vær. Sol fra skyfri himmel, kaldt om nettene og vindstille, faktisk så kaldt at det la seg rimfrost på hustaket. Dette er vær som innbyr til padling.


Overraskelsen var imidlertid tilstede da tåken lå tett over Gandsfjorden da jeg spiste frokost, og smørte matpakken og kokte kaffe til turen. Solen var imidlertid i ferd med å bryte igjennom. så det var bare å komme seg i padleklærne.

Frem til Marøyene så lå tåken ganske tett, og med solen som kom igjennom endel plasser var det magisk å padle utover fjorden. Endel båter var tatt ut for å prøve fiskelykken. Etter Marøyene satte jeg direkte kurs for Hestholmen og Langøy som jeg fikk på babord side. På Eigerøy og etter ca 13 kilometer padling bevilget jeg meg en kaffekopp i solveggen.




I det jeg skulle gå i kajakken oppdaget jeg at det på stranden lå mye forurensing fra Ryfastarbeidet. Små glassfiberstrimler som er brukt under arbeidet er spredt over hele fjorden, og ligger helt i dagen på stranden. Her burde Statens veivesen kjenne sitt ansvar og fått ryddet i pastikken som flyter rundt på strendene. Her er litt mer om forurensningen.


Jeg padlet videre i relativt sterk sidestrøm opp til Klovningen. Der traff jeg på en sjark med tre fiskere som tydeligvis hadde fått noe tungt på kroken. Det var en stor svart søppelsekk som de helt naturlig kastet over bord igjen. Kjennte at jeg fikk lyst å padle bort for å kjefte, men de var avgårde før jeg nådde frem. Utrolig provoserende at voksne folk som er ute for å nyte og høste av ren norsk natur kan bidra til slik tankeløs forurensing. Det var en periode der jeg var rimelig forbannet, men solen og lyden og lukten av sjøen og synet av snøpudder på de høyeste fjelltoppene fikk snart tankene over på padlingen.


Etter en kort mat og kaffepause på Rennesøy padlet jeg enkelt over til Finnøy og noen ruller før turens slutt. Godt sliten og med noen vannblemmer i hånden. En riktig fin formiddagstur i strålende høstvær!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar